Over mij
Ik ben Ben Janssen, een ervaren onderzoeker en adviseur op het gebied van sociale, economische, organisatorische, ethische en inclusieve aspecten van onderwijs. Ik heb vele (kwantitatieve en kwalitatieve) onderzoeks-, advies-, monitoring- en evaluatieprojecten uitgevoerd, zowel nationaal als internationaal; in het hoger onderwijs, in het (technisch) beroepsonderwijs en -opleiding (TVET) en op het gebied van leven lang leren.
Ik heb een doctoraaldiploma in de planologie en een kandidaatsdiploma in de sociale geografie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen behaald. Ik ben als docent verbonden geweest aan de Technische Universiteit Eindhoven en heb als senior onderzoeker en adviseur op het gebied van logistiek, transport en infrastructuur bij de Nederlandse onderzoeksinstituten TNO en NEA gewerkt.
Vanaf het midden van de jaren negentig verschoof mijn aandacht naar technisch beroepsonderwijs en -opleiding en een leven lang leren, eerst op het gebied van logistiek, transport en infrastructuur, en later naar hoger onderwijs (HO).
Vanaf 2002 was ik lid van het managementteam van de Open Universiteit Nederland (OUNL). Mijn verantwoordelijkheden betroffen de commerciƫle leven lang leren activiteiten en programma's van de OUNL.
Vanaf 2007 was ik belast met het opzetten van een netwerkgeorganiseerde samenwerking van de OUNL met openbare hogescholen.
Sinds 2014 ben ik directeur van het onafhankelijke advies- en onderzoeksbureau OpenEd Consult in Nederland, en geassocieerd partner van FiBS (Duitsland) en van ResearchNed (Nederland). Daarnaast was ik van 2012 tot 2022 geassocieerd onderzoeker bij de UNESCO OER-leerstoel van Robert Schuwer bij Fontys Hogescholen.