Visie

Onderwijs is een belangrijke pijler voor de welvaart en het welzijn van mensen. Iedereen heeft recht op onderwijs. Onderwijs dient voor iedereen beschikbaar en toegankelijk te zijn. Onderwijs moet gericht zijn op de volledige ontplooiing van de menselijke persoonlijkheid en van het besef van haar waardigheid. Onderwijs moet mensen in staat stellen een nuttige en waardige rol te vervullen in een open en vrije samenleving.

Ik ben een groot pleitbezorger van Open Onderwijs en Open Educational Resources. Open Onderwijs en Open Educational Resources kunnen een beslissende rol spelen in de totstandbrenging van sociaal rechtvaardig en inclusief onderwijs (zie de UNESCO Recommendation on Open Educational Resources). Daarmee krijgen mensen toegang tot onderwijs en bronnen van hoge kwaliteit en kunnen barrières voor toegang en deelname worden weggenomen. Denk aan hoge geldelijke kosten van deelname, hoge kosten van onderwijsmaterialen, verouderde materialen en allerlei regelingen en mechanismen die vrije toegang en deelname aan onderwijs verhinderen.

Op deze twee terreinen verricht ik onderzoek voor en geef ik adviezen aan nationale en internationale overheden, organisaties en instellingen. Ik ben gecertificeerd expert op het gebied van Creative Commons Licenties.

OpenEd
 
AboutAbout



Voor contact of reacties, stuur een email naar Ben Janssen.
Uw emailadres wordt niet voor andere doelen gebruikt.
Mijn email adres


Met vriendelijke groet
Ben Janssen

ContactContact
NC, weg ermee!? / 17 juni 2024
Impact van Gen Ai op open leermiddelen / 14 sept 2023
UNESCO Gem rapport 2023 / 28 augustus 2023
Wat is Open Education, revisited / 22 augustus 2023
GEM Report 2023 and Open Policies / 26 july 2023
Businessmodellen voor Open Education / 12 juni 2023
Visioning and Policy Development for OER / 12 june 2023
Visie- en Beleidsvorming voor open Leermaterialen / 16 juli 2021
The value of and issues surrounding Open Educational Resources / 28 may 2021
De waarde van en vraagstukken rond open Leermaterialen / 28 mei 2021
Processes and networks around digital learning materials / 9 april 2021
Processen en netwerken rond digitale leermaterialen / 9 april 2021
A framework for classifying types of digital learning materials / 1 april 2021


Een raamwerk voor ordenen van typen digitale leermaterialen / 1 april 2021
A principled pragmatic view of institutional OER policy / 31 march 2021
Een principieel-pragmatische visie op institutioneel OER-beleid / 31 maart 2021
Besides a cOAlition S also a cOERalition S? / 17 sept 2018
Naast een cOAlition S ook een cOERalition S? / 13 sept 2018
OER en Commercie, strange bedfellows? / 30 april 2017
Over de strijd rond het Open Onderwijs / 2020
Een korte notitie over Open onderwijs / 2019
Examples of Institunial Policy for Open Institutional Resources / 2020
Kiron Talks / 2020